Jak odmieniać słowo „logo” w liczbie mnogiej
Teoretycznie nie powinno być z tym problemu, bo firma ma na ogół tylko jedno logo. Nie ma więc potrzeby zajmowania się liczbą mnogą tego słowa. Bywa jednak, że rozmowa lub korespondencja dotyczy np. zamówienia na ileś… No właśnie: logów? Lóg? Log?
Odmiana słowa „logo” przez przypadki
Choć język aż się rwie, by to słowo odmieniać, słowniki upierają się, że jest nieodmienne, a więc:
M. | logo | logo (rzad. loga) |
D. | logo (rzad. loga) | logo (rzad. log) |
C. | logo (rzad. logu) | logo (rzad. logom) |
B. | logo | logo (rzad. loga) |
N. | logo (rzad. logiem) | logo (rzad. logami) |
Ms. | logo (rzad. logu) | logo (rzad. logach) |
W. | logo | logo (rzad. loga) |
Prawidłowa, słownikowa forma jest więc zawsze nieodmienna, ale słowniki nie nadążają chyba za realiami językowymi. Co więcej, stosowanie formy nieodmiennej może prowadzić do nieporozumień:
No właśnie: firma otrzymała z agencji reklamowej projekty czterech logo dla czterech klientów i zastanawia się, czy złożyć zamówienie. Jeżeli dyrektor lub prezes zdecyduje się zamówić wszystkie cztery, wyśle pracownikowi maila:
Piotrek, zamawiaj te logo, nie ma na co czekać.
Brzmi fatalnie, prawda? Piotr mógłby zresztą pomyśleć, że szefowi chodzi o jakieś jedno konkretne logo, tylko w mailu jest literówka albo szef jest z polszczyzną na bakier.
Sprawdźmy, jak wyglądałoby to w innych przypadkach.
Załóżmy, że Piotr ma wątpliwości. Odpisze więc szefowi:
Szefie, a widział Pan projekty tych logo?
Aż się prosi o tych log, nieprawdaż? No dobrze, a gdyby Piotr napisał zgodnie z zaleceniem słownika:
Szefie, a przyjrzał się Pan tym logo?
Tu znowu chciałoby się napisać: logom.
…
Chociaż słowniki zalecają jeszcze formę nieodmienną, naturalne jest dążenie do odmiany tego słowa poprzez dodawanie mu typowych końcówek: logo, loga, logu itp. Należy więc sądzić, że jest tylko kwestią czasu, aż formy odmienione znajdą się w słownikach jako prawidłowe.
Logo to nie logotyp
Spotkałem się swego czasu z próbą rozwiązania tego problemu poprzez przyjęcie reguły: jedno logo, ale dwa logotypy. Pomysłowe, ale to błąd. Logo i logotyp to nie to samo. Logo to znak graficzny, logotyp – tekstowy. Żeby było jeszcze śmieszniej: logo może się składać z sygnetu (grafiki, obrazka) i logotypu.
Jestem redaktorem i korektorem tekstów. Z tekstami pracuję od ponad 35 lat. Zjadłem zęby na tworzeniu własnych i redagowaniu cudzych treści. Chętnie pomogę Ci w pisaniu tekstów, którymi podbijesz świat.